Internet przegonił tradycyjne media muzyczne

Aż 78 proc. polskich internautów słucha muzyki głównie on-line, np. przez YouTube – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez sklep internetowy kolporter.pl. Serwisy społecznościowe i radia internetowe wypierają tradycyjne media muzyczne.

Muzyki w tradycyjnych mediach szuka tymczasem nieco ponad połowa badanych.
– To nadal dużo, ale już teraz widać, że internet dominuje jako medium muzyczne – komentuje Robert Sołkiewicz z kolporter.pl. – Głównym czynnikiem wpływającym na jego popularność, wśród fanów muzyki, jest zapewne łatwy dostęp do ogromnej liczby utworów oraz możliwość decydowania o tym, czego będą słuchać – dodaje. Warto podkreślić, że internauci są zainteresowani słuchaniem muzyki bez konieczności jej posiadania np. w postaci plików czy płyt CD. Deklaruje to 76 proc. zapytanych osób.

Polakom nie wystarcza już bierne słuchanie tego, co serwują media. Wykorzystując możliwości sieci, sami znajdują najciekawsze utwory w internecie. Zapewne z tego też powodu największą popularnością wśród badanych cieszą się serwisy społecznościowe. W celach muzycznych wykorzystuje je siedmiu na dziesięciu ankietowanych. Najmocniejszą pozycję ma serwis Youtube, który znacznie wyprzedza konkurencyjne LastFM, rodzimą Wrzutę czy MySpace. Jednak to nie aspekt społecznościowy jest największym atutem tych serwisów. Utwory ocenia tylko co trzeci badany, a wpis w postaci komentarza deklaruje co piąty. Aktywność internautów zwiększa się jednak po odkryciu czegoś ciekawego. Niemal połowa badanych deklaruje, że przesyła wówczas linka znajomym. Z kolei 46 proc. decyduje się wtedy na zakup płyty.
wykres02_zrodla_pozyskiwania_muzyki
Radio online wciąż na fali

Świetnie radzą sobie także tradycyjne stacje radiowe, które zdecydowały się na nadawanie w sieci. Internetowe wydania stacji tradycyjnych to drugie pod względem popularności źródło muzycznych hitów. Korzysta z nich sześciu na dziesięciu internautów. Najpopularniejsze są RMF, Trójka, Eska i Radio Zet. Brak jednak zdecydowanego lidera. – Starzy gracze uzyskują dobre wyniki w internecie, gdyż daje o sobie znać przywiązanie do sprawdzonych marek – mówi Robert Sołkiewicz z kolporter.pl. – Internauci stykają się z nimi przecież nie tylko w sieci, ale także gdy słuchają audycji w samochodzie lub za pomocą urządzenia przenośnego np. telefonu komórkowego – dodaje. Stacji stricte internetowych słucha 46 proc. badanych. W tej grupie królują Polska Stacja i Miasto Muzyki, których słucha co siódmy respondent.

CD ma się świetnie

Co ciekawe, pomimo coraz większej popularności internetu, najczęściej muzykę przechowujemy nadal na płytach CD. Zdecydowana większość badanych posiada utwory zarówno w takiej formie, jak i w postaci plików mp3. Co więcej całe albumy na płytach CD to wciąż najczęściej preferowany sposób nabywania muzyki, wskazywany przez ponad połowę ankietowanych. Dla porównania – kupno całych albumów w internecie w postaci plików mp3 deklaruje tylko co piąty respondent. Warto podkreślić, że za album na płycie CD jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Co trzeci internauta jest w stanie wydać w tym celu 20-30 PLN, a co czwarty nawet 50 PLN. Za ten sam album, zakupiony w postaci plików mp3, co trzeci badany jest w stanie zapłacić tylko 5-10 PLN lub 10-20 PLN. Wydatek rzędu 30 PLN deklaruje mniej niż 5 proc. osób. Co dziesiąty internauta nie zamierza płacić za pliki mp3.

Przyszłość płyt CD nie jest jednak świetlana. Internauci twierdzą, że pliki muzyczne z czasem wyprą nośnik CD. Uważa tak 56 proc. respondentów. Co trzeci jest zdania, że utrzyma się obecny system z przewagą płyt.

W badaniu ankietowym przeprowadzonym przez sklep kolporter.pl i serwis Dziennik Internautów wzięło udział 1539 internautów.

kolporter.pl

Sklep kolporter.pl to jedna z największych w Polsce księgarni internetowych. Oferuje ponad 150 tysięcy produktów – przede wszystkim książki, muzykę, filmy, gry i programy multimedialne.

Kolporter.pl jest własnością Kolportera SA, największego dystrybutora prasy w Polsce.

Od 2008 roku jego użytkownicy mogą korzystać z nowej wersji mobilnej serwisu – mobi.kolporter.pl – przeznaczonej dla posiadaczy telefonów komórkowych. mobi.kolporter.pl to pierwszy w Polsce serwis internetowy, umożliwiający kupowanie w sieci książek, muzyki, filmów i gier bez konieczności uruchamiania komputera.

Kolporter.pl to także prekursor wykorzystania silnika w ecommerce rozwiązań firmy NetSprint. Już w 2007 roku w serwisie wdrożono wyszukiwarkę umożliwiającą sprawne i szybkie przeszukiwanie asortymentu wg indywidualnie określonych kryteriów.

Podsumowanie wyników badania sposobów
pozyskiwania i słuchania muzyki przez internautów.

Spis treści
Streszczenie ………………………………………………………………………………………….. 1
Najważniejsze wnioski z ankiety: ………………………………………………………………. 1
Omówienie raportu ………………………………………………………………………………….. 2
Zmieniają się nasze muzyczne przyzwyczajenia. ……………………………………………. 2
Dźwięki głównie z internetu …………………………………………………………………….. 2
Wygrywają „społecznościówki” …………………………………………………………………. 4
Youtube najpopularniejszy ………………………………………………………………………. 4
Ranking stacji radiowych ………………………………………………………………………… 6
CD trzyma się świetnie ………………………………………………………………………….. 7
Nadal chcemy kupować płyty CD ………………………………………………………………. 7
Profil badanych ………………………………………………………………………………………. 9

Streszczenie

Najważniejsze wnioski z ankiety:
1. Aż 78 proc. Polaków słucha muzyki głównie w internecie.

2. Ok. 70 proc. internautów słucha muzyki w serwisach społecznościowych. W tyle
zostały tradycyjne stacje radiowe nadające przez internet (58 proc.) i radia stricte
internetowe (46 proc.).

3. Jesteśmy aktywni, popularyzujemy dobrą muzykę. Aż 46 proc. internautów, po
znalezieniu ciekawego utworu, wysyła link do znajomych. Prawie połowa jest
gotowa kupić płytę.

4. Trzech na czterech badanych deklaruje, że wystarcza im słuchanie muzyki online i
nie czują potrzeby posiadania plików na własność.

5. You Tube króluje. Częste korzystanie z tego serwisu, w celu słuchania ulubionych
wykonawców, zadeklarowało 62 proc. badanych. Drugi w kolejności jest Last FM
(36 proc.), a trzecia Wrzuta (26 proc.).

6. Komputer osobisty został wybrany najpopularniejszym urządzeniem do słuchania
muzyki. Wybór ten zadeklarowało 83 proc. badanych. Drugi w kolejności domowy
sprzęt audio uzyskał 60 proc..
dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Omówienie raportu
Zmieniają się nasze muzyczne przyzwyczajenia.

Nie radio i telewizja, lecz komputer z dostępem do internetu stał się
dla Polaków głównym narzędziem poszukiwania muzycznych
nowości, wynika z raportu sklepu internetowego Kolporter.pl.
Polskim internautom nie wystarcza już bierne słuchanie muzyki
serwowanej przez media. Wykorzystując możliwości sieci sami
poszukują najciekawszych utworów.

Muzyki słucham głównie na komputerze z dostępem do internetu. Najczęściej na Youtube
i LastFM. Nie zapisuje plików. Słucham przeważnie online. Jak mi się coś spodoba,
zaczynam działać. Oceniam, wysyłam linki znajomym, zamawiam płytę. Taki w
maksymalnym skrócie przedstawiają się wyniki ankiety jaką sklep Kolporter.pl
przeprowadził wraz z serwisem Dziennik Internautów. O swoich preferencjach w
dziedzinie pozyskiwania i słuchania muzyki opowiedziało aż 1539 użytkowników sieci.

Dźwięki głównie z internetu

Badanie pokazuje, że
internet stał się
głównym narzędziem
wykorzystywanym przez
internautów do
słuchania swoich
ulubionych
wykonawców. Aż 78%
badanych deklaruje, że
słucha muzyki przez
internet. Drugie pod
względem popularności
są muzyczne programy radiowe i telewizyjne, które wskazało 56% ankietowanych. 41%
internautów pozyskuje muzykę od znajomych, a co trzeci kupuje ją w sklepie
tradycyjnym.

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Warto podkreślić, że internauci są zainteresowani słuchaniem muzyki bez konieczności jej
posiadania. 76% badanych deklaruje, że wystarcza im słuchanie muzyki online, bez
konieczności zapisywania plików. Traktują oni tę formę słuchania ulubionych
wykonawców tak samo jak oglądanie programów muzycznych czy słuchanie radia. Jeśli
internauta jest zainteresowany posiadaniem na własność pliku muzycznego to ściąga go z
legalnych darmowych serwisów typu mp3.com.pl (43 %). Interesujący jest również fakt,
że 37% respondentów deklaruje zakup pełnych albumów w sklepach internetowych. Do
masowego odbiorcy nie przebiły się jeszcze usługi sprzedawania muzyki na telefon
komórkowy i kupowanie pojedynczych piosenek. Odpowiednio z tej formy pozyskiwania
plików korzysta 8% i 14% użytkowników.

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Wygrywają „społecznościówki”

Interesujące są odpowiedzi internautów dotyczące źródeł pozyskiwania muzyki z sieci.
Zdecydowaną przewagę zyskały serwisy, w których występuje aspekt społecznościowy,
takie jak: Last FM, czy YouTube. Tego typu serwisy do słuchania muzyki wykorzystuje
71% ankietowanych. Zdecydowanie wyprzedziły one tradycyjne stacje radiowe nadające
w Internecie (58%) i stacje stricte internetowe (46%).
Tradycyjne stacje radiowe uzyskują dobre wyniki, gdyż daje znać o sobie przywiązanie do
marki, z którą internauci stykają się nie tylko w sieci, ale także gdy słuchają audycji w
samochodzie lub za pomocą urządzenia przenośnego np. telefonu komórkowego.
Youtube najpopularniejszy

Walkę o internautę zdecydowanie
wygrywa You Tube, który jako
ulubione miejsce słuchania muzyki w
Internecie wskazało aż 63%
ankietowanych. You Tube pozostawił
daleko w tyle LastFM (36%),
MySpace (16%), czy Wrzutę (26%).

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Dla porównania łącząc głosy oddane na najpopularniejsze radio tradycyjne, internetowe,
czy serwis społecznościowy YouTube wygrałby z najwyżej ocenianym RMF FM aż o 36%.
Czołówka przedstawiałaby się
następująco: YouTube 63%, Last
FM 36%, RMF FM 27%, Wrzuta
26%, MySpace 16%, Polska
Stacja 14%. Oczywiście należy
wziąć pod uwagę, że
respondentami byli internauci,
lecz tak naprawdę mianem
internauty będziemy mogli w
niedługim czasie nazywać
większą część społeczeństwa.

Na powodzenie pierwszej dwójki czyli You Tube jak i LastFM wpłynęły zapewne ich
olbrzymie zasoby muzyczne. Ponad połowa internautów przyznała, że wykorzystuje tego
typu serwisy do wyszukiwania zarówno nowości muzycznych jak i codziennego słuchania
ulubionych utworów. Mniej
ważne są możliwości aktywnego
działania jakie oba serwisy
oferują słuchaczom. Tylko część
użytkowników wykonuje jakieś
aktywne działanie. Internauci
głównie słuchają muzyki (70%
respondentów). Utwory ocenia
już tylko 33% badanych, a wpis
w postaci komentarza deklaruje
co piąty (21%). Aktywność internautów zwiększa się jednak po odkryciu ciekawej
nowości. Niemal połowa badanych (46%) deklaruje, że przesyła wówczas linka
znajomym. Także 46% zapowiada zakup płyty z albumem przesłuchanego wykonawcy.
Takie zachowanie można jednak uznać za działanie spontaniczne, gdyż tylko niewielki
odsetek internautów(7%) deklaruje, że działa aktywnie na rzecz ulubionego wykonawcy
bądź gatunku muzyki.

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Ranking stacji radiowych

Miniranking najpopularniejszych wśród Internautów stacji radiowych (*wg deklaracji
słucham często lub bardzo często) przedstawia się następująco:

Radia tradycyjne w Internecie:
1. RMF FM – 27%
2. III (Trójka) – 21%
3. ESKA – 21%
4. Radio Zet – 20%
5. Radio regionalne – 10%

Radia stricte internetowe
1. Polska Stacja – 14%
2. Miasto Muzyki – 14%
3. Open FM – 12%
4. Radio Party – 4%
5. Nadaje.com – 3%

* odpowiedź słucham innej stacji nie została wzięta pod uwagę przy rankingu ponieważ
jej wartość rozkładała się na pojedyncze(inne) stacje radiowe.

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Z badań wynika, że Internauci dość mocno przywiązani są do swoich ulubionych stacji.
Osoby deklarujące wybór radia tradycyjnego nie słuchają radia internetowego i
odwrotnie. Zarówno w jednej jak i drugiej grupie różnice pomiędzy poszczególnymi
stacjami są niewielkie i żaden podmiot nie uzyskał znaczącej przewagi.
CD trzyma się świetnie

Jak przechowuje muzykę internauta jeśli już zdecyduje się na posiadanie własnej wersji
muzycznych hitów? Zdecydowana większość badanych (63%) posiada utwory zarówno na
płycie CD jak i w postaci plików mp3. Pojedyncze osoby preferują także formaty flac,
ogg, wav. Płyty CD
trzymają się świetnie, gdyż
internauci słuchają muzyki
na różnych urządzeniach,
które często obsługują
zamiennie CD lub mp3.
70% ankietowanych słucha
muzyki za pomocą
komputera z dostępem do
internetu. Drugim pod
względem popularności
urządzeniem do słuchania muzyki jest domowy sprzęt audio, którego używanie deklaruje
43% badanych. Nie jest zaskoczeniem również wysoka pozycja odtwarzacza
samochodowego(29%) i przenośnych odtwarzaczy np. mp3 (23%), które dzięki niskim
cenom stały się już ogólnodostępne. O wiele mniej popularne jest jednak słuchanie
muzyki za pomocą telefonu komórkowego. Do słuchania radia w komórce przyznało się
15% badanych, a tylko 9% deklaruje, ze słucha w telefonie własnych plików muzycznych.

Nadal chcemy kupować płyty CD

Pomimo coraz większej popularności internetu, najczęściej muzykę przechowujemy nadal
na płytach CD. Co więcej całe albumy na płytach CD to wciąż najczęściej preferowany
sposób nabywania muzyki. Takiej odpowiedzi udzieliło 54% badanych. Kupno całych
albumów w internecie w postaci plików mp3 deklaruje tylko co piąty respondent. Warto
zauważyć, że jeśli już kupujemy muzyczne pliki mp3 to częściej nabywamy pojedyncze
utwory. Taki sposób nabywania wskazało 26% ankietowanych. Bardzo możliwe, że wraz z
dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28
rozwojem internetu będziemy nabywać tylko wybrane utwory, a nie tak jak do tej pory
kompletne albumy.

Internauci są skłonni zapłacić za
cały album z plikami mp3 i
pobrać go z internetu jeśli jego
cena będzie oscylowała między
5-10 PLN (30%) lub 10-20 PLN
(32%). Kupno płyty z mp3 za
więcej niż 30 PLN deklaruje
mniej niż 5% użytkowników.
Tylko 13% odpowiedziało
również, że nie zamierza płacić
za pliki mp3.
Za album na płycie CD jesteśmy w stanie zapłacić trochę więcej. 20-30 PLN to wartość
jaką deklaruje największa liczba użytkowników 32%, a 23% ankietowanych jest skłonna
zapłacić za kupno albumu nawet do 50 PLN.
Internauci twierdzą, że pliki muzyczne typu mp3 z czasem wyprą nośnik CD. Uważa tak
56% badanych, a 31% jest zdania, że utrzyma się obecny system z przewagą CD nad
mp3.

dotPR Dominik Wartecki
ul. Dąbrowskiego 37/11, 63-000 Środa Wlkp
mobile: 0048 605 629 642; e-mail: [email protected]
REGON: 300747333 NIP: 786-156-54-28

Profil badanych

Kompletnie ankietę wypełniło 1539 osób.
Profil badanych przedstawia się następująco:

Ankieta została opracowana na zlecenie Kolporter.pl przez agencję dotPR.

Authors

Related posts

Top