Firma NetPress Digital Sp. z o.o. (dalej „NetPress"), będąca prekursorem i liderem w zakresie usług digitalizacji i dystrybucji wersji elektronicznych prasy, książek oraz książek audio, podsumowuje 2008 rok – pierwsze 12 miesięcy działalności platformy Nexto.pl.
Znaczne poszerzenie oferty
Prowadzony przez NetPress serwis Nexto.pl stał się w ciągu 2008 roku największym w Polsce agregatorem e-publikacji. W momencie swojego startu (10. stycznia 2008 r.) platforma oferowała nieco ponad 700 tytułów. W tej chwili na Nexto.pl dostępnych jest już niemal 1700 e-publikacji. Jak zapowiada Bartłomiej Roszkowski, prezes NetPress i pomysłodawca Nexto.pl, jeszcze przed końcem stycznia 2009 roku na Nexto.pl dostępnych będzie ponad 6000 tytułów. Tak znaczny wzrost oferty stał się możliwy dzięki nawiązaniu w drugiej połowie 2008 roku współpracy z zagranicznymi wydawcami i dostawcami treści.
Jak podsumowuje Roszkowski: „Zależało nam na znacznym poszerzeniu portfolio książek audio, ze względu na największy potencjał tego segmentu rynku i rosnącą popularność formatu. W konsekwencji użytkownicy Nexto.pl już wkrótce otrzymają dostęp do tysięcy anglo- i niemieckojęzycznych książek audio. Odpowiadamy więc na nowe potrzeby naszych klientów, kierując się ideą triple your time. W skrócie oznacza to możliwość słuchania książki i doskonalenia znajomości języka obcego w trakcie dojazdów do pracy, podróży czy joggingu. Konsekwentnie rozwijamy również portfolio tytułów prasowych i e-książek".
Same wzrosty
Miesięczna oglądalność serwisów zgromadzonych w ramach Nexto.pl wzrosła w ciągu 2008 roku z 55 tys. do ponad 280 tys. a więc ponad 5-krotnie. Klienci Nexto.pl realizują miesięcznie ponad 2000 opłaconych zamówień, co oznacza dwukrotny wzrost w stosunku do pierwszych miesięcy istnienia platformy. Dwukrotnie wzrosła również wartość sprzedaży globalnej. W ciągu roku największy, bo aż 5-krotny wzrost miesięcznej sprzedaży NetPress odnotował w segmencie książek audio przy trzykrotnym wzroście przychodów ze sprzedaży e-książek.
Na Nexto.pl obecnych jest już ponad 100 wydawców, a więc ponad dwukrotnie więcej niż w chwili otwarcia platformy. Wśród nich znaleźli się m.in.: Agora SA, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe sp. z o.o., Helion, Infor Biznes Sp. z o.o., Langenscheidt, Polskapresse Sp. z o.o., Murator, W.A.B. czy Wolters Kluwer Polska.
Rozwój działań promocyjnych
W 2008 roku nastąpił pięciokrotny wzrost liczby sklepów cyfrowych, zebranych wokół Nexto w ramach sieci Nextranet (www.nextranet.pl). Taka dynamika rozwoju sieci wynikała z prostoty dołączenia się do programu partnerskiego i innowacyjności oferty.
W drugim półroczu 2008 NetPress uruchomiła również platformę NextoAPI (www.nexto.api), pozwalającą na samodzielną sprzedaż asortymentu Nexto przedstawicielom e-commerce. System, umożliwia wygodną integrację dowolnego sklepu czy pasażu internetowego z platformą sprzedażową Nexto. Integracja oferty jest maksymalnie zautomatyzowana tak, by aplikacja stała się funkcjonalnym narzędziem, wspomagającym rozwój biznesu partnera e-commerce.
W ramach działań sprzedażowych Nexto rozpoczęło też szereg akcji promocyjnych dla nowych i obecnych klientów. Oprócz promocji rabatowych, klienci Nexto mogą korzystać z możliwości korzystnego zakupu pakietów książek audio (www.nexto.pl/pakietyaudio.xml). Program lojalnościowy Nexpresso został natomiast poszerzony o klub Nexpresso Premium. Umożliwia on abonamentowy dostęp do e-publikacji, pozwalający zaoszczędzić nawet 80% na zakupach publikacji cyfrowych.
Firma NetPress Digital zadbała również o potrzeby swoich klientów korporacyjnych, oferując firmom zakup prenumerat prasy na wyjątkowo preferencyjnych warunkach w cenach najniższych na rynku. Tworząc markę Nexto dla Firm z ofertą ponad 50 tytułów, oferowanych również w pakietach branżowych (www.nexto.pl/dlafirm) NetPress odpowiedziała na potrzeby właścicieli firm, którzy szukają korzyści nie tylko w postaci oszczędności i ekologii, ale i jakości e-prasy dostarczanej pracownikom.
Jakość
Pod koniec 2008 roku, Netpress nawiązała również współpracę z Fraunhofer-Institut SIT w Niemczech, który należy do wiodących ośrodków naukowo-badawczych na świecie w dziedzinie bezpieczeństwa informatycznego i jest zarazem twórcą popularnego formatu mp3. Dzięki tej kooperacji firma otrzymała dostęp do najnowocześniejszej technologii transakcyjnego znakowania wodnego książek audio anonimowymi danymi kupującego. Tym samym wydawcy współpracujący z Nexto.pl otrzymali możliwość identyfikacji właściciela pliku audio w przypadku ewentualnych nadużyć w udostępnianiu pliku. Jednocześnie kupujący na Nexto.pl nadal mają pełną wygodę z prywatnego korzystania z książek audio na różnych nośnikach bez utraty jakości nagrania.
Plany na 2009 rok
W nowym roku NetPress zamierza w dalszym ciągu koncentrować się na poszerzaniu wszystkich segmentów swojej oferty. Planowany jest 100% wzrost większości wskaźników od liczby odwiedzających Nexto.pl i sklepy sieciowe nextranet.pl, liczbę założonych sklepów w ramach nextranet.pl, jak i miesięczną liczbę zakupów. Jednocześnie firma planuje intensyfikację działań promocyjnych oraz rozwój nowych kanałów sprzedaży m.in. w ramach systemu NextoAPI.
O NetPress Digital Sp. z o.o.
Firma NetPress Digital Sp. z o.o. istnieje na rynku digital content od początku 2005, kiedy to nawiązana została współpraca z firmą Zinio Systems LLC. Początkowo firma funkcjonowała jako dział Zakładów Graficznych TAURUS. W marcu 2007 r. podpisana została umowa inwestycyjna, na mocy której NetPress Digital stała się niezależną spółką, której udziałowcami zostali TAURUS oraz MCI Management SA, największy fundusz działający w obszarze nowych technologii.
W październiku 2007 r. nastąpiło zwiększenie kapitału spółki do wartości 3 950 000 zł. Do grona udziałowców firmy dołączyła Netina, właściciel internetowego wydawnictwa Złote Myśli, specjalizującego się w e-książkach (www.zlotemysli.pl). Przekształcenia te wiązały się z rozwinięciem działalności o nowe obszary rynku elektronicznych publikacji. Już nie tylko e-prasa, ale również e-książki oraz książki audio tworzą asortyment innowacyjnej platformy, którą firma uruchomiła w styczniu 2008 roku.
Dla NetPress Digital najważniejsze są wymagania czytelników, dlatego Nexto.pl oferuje e-produkty w dwóch formatach plików: PDF oraz Zinio. Dzięki temu, niezależnie od posiadanego systemu operacyjnego i preferencji, każdy użytkownik Internetu może korzystać z publikacji cyfrowych oferowanych na Nexto.pl. Książki audio dostępne są w formie plików mp3.
NetPress Digital współpracuje już z ponad 100 wydawcami i oferuje około 1700 tytułów. Codziennie portfolio Nexto zwiększa się o nowe publikacje.
Rynek e-wydań w Polsce dopiero się rozwija. Misją firmy jest zatem nie tylko produkcja i dystrybucja publikacji w różnorodnych formatach, ale jednocześnie szeroko rozumiana edukacja i pomoc, zarówno jej partnerom biznesowym (we wdrażaniu nowego produktu), jak i czytelnikom, często nieznającym jeszcze potencjału cyfrowych publikacji. Ponadto, tworząc unikatową sieć sprzedaży w postaci programu partnerskiego, firma uczy przedsiębiorczości. Dzięki zastosowaniu przyjaznych i niewymagających zaawansowanej wiedzy programistycznej rozwiązań, praktycznie każdy Internauta może zacząć zarabiać, zakładając swoją własną księgarnię on-line.