Wiadomości branżowe

Prawykonanie koncertu Kilara na inaugurację sezonu NOSPR

Prawykonanie koncertu Kilara na inaugurację sezonu NOSPR
W piątek, 14 października o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje kolejny sezon artystyczny. Pierwszy abonamentowy koncert poprowadzi szef muzyczny NOSPR – Jacek Kaspszyk, a wydarzeniem wieczoru

W piątek, 14 października o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje kolejny sezon artystyczny. Pierwszy abonamentowy koncert poprowadzi szef muzyczny NOSPR – Jacek Kaspszyk, a wydarzeniem wieczoru będzie prawykonanie II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara.

Partię solową premierowego dzieła wykona Beata Bilińska, laureatka I miejsca na Konkursie Rina Sala Gallo w Monzy oraz finalistka Konkursu im. Feruccio Busoniego w Bolzano we Włoszech.

Ponadto katowiccy melomani oraz radiosłuchacze Programu 2 będą mogli wysłuchać IV Symfonię Franza Schuberta oraz poemat symfoniczny Śmierć i wyzwolenie Richarda Straussa.

IV Symfonia c-moll, napisana w 1810 r., nosi tytuł Tragicznej, choć znaleźć w niej można raczej  smutek czy romantyczną melancholię – sam Schumann, który dzieło odnalazł w 1846 r. sprzeciwiał się temu określeniu. Tytuł jednak pozostał, zapewne za sprawą przyjętej tonacji, patetyczno-tragicznej c-moll. Schubert, genialny twórca pieśni i miniatur fortepianowych, wbrew własnym ambicjom, za życia nie był doceniany jako symfonik. Dopiero następne pokolenia dostrzegły wartość wielkich form kompozytora. Wielość pomysłów twórcy wprawdzie nie sprzyjała rozwijaniu tematycznemu i jednolitości konstrukcji formalnej, jednak romantyczna nastrojowość i typ melodyki nadały dziełom subtelny urok oraz indywidualne rysy. Krytycy zgodnie wskazują na interesującą syntezę cech stylistycznych symfoników wiedeńskich: ludyczność Haydna, śpiewną melodykę Mozarta i monumentalność założeń formalnych Beethovena.

Śmierć i wyzwolenie Richarda Straussa, to programowy poemat symfoniczny w którym kompozytor przedstawia, jak sam pisze, „godzinę śmierci człowieka, dążącego do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Ten sam program zawarty jest w wierszu Aleksandra Rittera, przyjaciela Straussa, zamieszczonym na pierwszej stronie partytury – tym razem to muzyka inspirowała poetę, nie odwrotnie. Ideologiczna wymowa dzieła, zgodna z modnymi u schyłku XIX wieku pesymistycznymi prądami filozoficznymi, przysporzyła poematowi popularności, a sama muzyka – melodyka w połączeniu z pomysłową rytmiką, instrumentacja i przejrzystość formalna – służąca realistycznej dokładności, z jaką kompozytor oddał cierpienia umierającego, do dziś czyni zeń najbardziej wstrząsające dzieło Straussa.

A to już wiesz?  Dzieła kompozytorów rosyjskich na poranku NOSPR

Koncert odbędzie się 14 października o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR (Sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2). Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 20 zł) dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, w punktach Ticketportal oraz na stronach www.ticketportal.pl
i www.ebilet.pl. Więcej informacji na stronie www.nospr.org.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy