Era Jazzu przedstawia- na jedynym koncercie w Polsce – swingową orkiestrę The Melody Makers , bodaj jedyny europejski big-band prezentujący autentyczne brzmienie orkiestr z lat dwudziestych i trzydziestych. Ten szczególny koncert przygotowano w warszawskim Teatrze Roma, by nadać wydarzeniu rangę i styl epoki. To nie jest zwyczajny koncert swingowej orkiestry, lecz rodzaj muzycznego spektaklu z jazzowym rytmem, scenografią i stylistyką tamtych lat. Swing w latach dwudziestych i trzydziestych był niezwykle rozległym i populistycznym trendem jazzu: płyty, audycje radiowe, pisma muzyczne, koncerty i recitale wykorzystywały ,, swingowe szaleństwo”, które wkrótce zalało świat . Orkiestry Benny’ego Goodmana, Duke’a Ellingtona, Tommy’ego Dorseya, Glenna Millera, Counta Basiego wraz ze swingowymi przebojami stawały się gwiazdami komercyjnej rozrywki. Jak podają statystyki, na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych, tylko w USA , sprzedano ponad s
to milionów płyt z muzyką swingową ! I działo się tak nie tylko w Stanach, ale także w Polsce gdzie ,, murzyńskie muzykanctwo ” – jak Swing określił wtedy popularny pisarz Kornel Makuszyński – pojawiło się już w końcu lat dwudziestych.
W świat takiego, tanecznego Swingu wprowadzi nas orkiestra The Melody Makers prowadzona od lat przez Ondreja Havelkę. To sztandarowa orkiestra swingowa prezentująca swój kunszt nie tylko w czasie ceremonii wręczania nagród Nobla , ale także na najważniejszych galach swingu w całej Europie. Od połowy lat dziewięćdziesiątych jest bohaterem prestiżowego balu w Operze Wiedeńskiej, otwiera doroczne sympozjum International Monetarny Found w Davos, w czasie ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich w Atlancie ( 1996) wprowadzała czeską ekipę olimpijska, przygrywała na ślubie ( i weselu) księcia Lichtensteinu, towarzyszy wszystkim ważnym, czeskim oficjalnym delegacjom ( od gali w nowojorskim Rockeffeler Center po prezentacje luksusowego samochodu Bugatti).
Ale jest The Melody Makers jedną z najpopularniejszych grup jazzu, która z ogromnym humorem i poszanowaniem tradycji potrafi stworzyć muzyczny show, jakiego nie powstydziły się ani Cab Calloway ani Spike Jones – wielcy i legendarni liderzy swingowych orkiestr lat trzydziestych.
Liderem orkiestry jest multiinstrumentalista, aktor, reżyser, tancerz Ondrej Havelka. Określany najczęściej jako ' człowiek-orkiestra jest pomysłodawcą i głównym sprawcą swingowego show orkiestry. Doskonale wykształcony (absolwent praskiej Akademii Sztuk i prestiżowej Akademii Sztuk Janacka w Brnie) swoje jazzowe ostrogi zdobywał jako muzyk i wokalista słynnej swingowo-dixielandowej grupy Original Prague Syncopic Orchestra. Z zespołem tym zrealizował sześć płyt oraz odbył liczne trasy koncertowe w całej Europie. Formacja ta w pewnym sensie uprawiała jazz, jaki prezentował w Polsce w latach siedemdziesiątych Hagaw z jazzowym A. Rosiewiczem. Przełomowym dla muzyka i zdolnego twórcy ( aktora i reżysera) stał się udział w konkursie w Montreux (1991) i zdobycie nobilitującej Srebrnej Róży. Ondrej Havelka zaprezentował wtedy krótkie , czarno-białe filmy ukazujące humor i radość bawienie się swingiem. W 1995 roku otrzymał nagrodę Czech Grammy za teledysk roku, by kilka miesięcy pó
źniej odebrać MTV-Clip Award za swoją ( i orkiestry) realizację Jingle Bells . To właśnie dla potrzeb filmu i estrady założył swingowy big-band Ondrej Havelka & His Melody Makers , z którym odnosi wielkie sukcesy na estradach całego świata. W 1996 roku czeska Akademia Fonograficzna przyznała artyście laur Jazzmana Roku.
Od 1995 roku związany jest przede wszystkim ( poza pracą reżysera w Operze Praskiej oraz działaniami filmowymi oraz teatralnymi) z projektami, jakie realizuje wraz z The Melody Makers. Jako autor, reżyser przygotował wiele tematycznych programów ( wydanych także na płytach), z których najważniejsze to Tribute to George Gershwin” (1998), Just For The Present Day ( 1999), Blue on My Hart (2002), Sweet & Hot : Devoted to Bing Crosby (2003) oraz cieszący się ogromnym powodzeniem spektakl The Story of Jazz . Program ten ,który premierę miał w słynnej praskiej Sali Lucerna w 2000 roku , zostanie zaprezentowany w Warszawie
Już w latach trzydziestych amerykański pisarz Scott Fitzgerald określił lata Swingu, jako epokę Ery Jazzu. Ta zbieżność nazwy z cyklem jest w tym przypadku nie bez znaczenia. Serdecznie zapraszamy !
bilety :
www.jazz.pl www.eBilet.pl www.ticketpro.pl www.eventim.pl www.ticketonline.pl