Wiadomości branżowe

Oświadczenie Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy im. G. Holoubka

Oświadczenie Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy im. G. Holoubka
Bardzo cieszy nas fakt, że „Gazeta Wyborcza” głośno wyraża zaniepokojenie nas wszystkich – twórców kultury – sukcesywnym obcinaniem budżetów na działalność artystyczną teatrów. Zmniejszenie dotacji dla Warszawskich Spotkań Teatralnych niewątpliwie jest zadziwiającym ruchem władz Miasta, które walczy przecież o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Martwi nas natomiast, że dziennikarki „Gazety Wyborczej” wykorzystują krytyczną sytuację finansową instytucji kulturalnych do antagonizowania publiczności i środowiska teatralnego. Warszawskie Spotkania Teatralne oraz organizowany przez Teatr Dramatyczny Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA zostały przedstawione jako konkurencyjne wobec siebie wydarzenia, rzekomo rywalizujące o fundusze miejskie na realizację własnych projektów. Taka interpretacja faktów jest nieporozumieniem.Oba warszawskie festiwale mają całkowicie odmienny profil i charakter. Spotkania stanowią coroczny przegląd najlepszych przedstawień z Polski. Warszawa Centralna zaś jest międzynarodowym festiwalem programowym, który odbywa się co dwa lata i zgodnie z testamentem Konstantego Puzyny, pierwszego kierownika literackiego Teatru Dramatycznego, pokazuje

Bardzo cieszy nas fakt, że „Gazeta Wyborcza” głośno wyraża zaniepokojenie nas wszystkich – twórców kultury – sukcesywnym obcinaniem budżetów na działalność artystyczną teatrów. Zmniejszenie dotacji dla Warszawskich Spotkań Teatralnych niewątpliwie jest zadziwiającym ruchem władz Miasta, które walczy przecież o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

Martwi nas natomiast, że dziennikarki „Gazety Wyborczej” wykorzystują krytyczną sytuację finansową instytucji kulturalnych do antagonizowania publiczności i środowiska teatralnego. Warszawskie Spotkania Teatralne oraz organizowany przez Teatr Dramatyczny Międzynarodowy Festiwal Teatralny WARSZAWA CENTRALNA zostały przedstawione jako konkurencyjne wobec siebie wydarzenia, rzekomo rywalizujące o fundusze miejskie na realizację własnych projektów. Taka interpretacja faktów jest nieporozumieniem.

Oba warszawskie festiwale mają całkowicie odmienny profil i charakter. Spotkania stanowią coroczny przegląd najlepszych przedstawień z Polski. Warszawa Centralna zaś jest międzynarodowym festiwalem programowym, który odbywa się co dwa lata i zgodnie z testamentem Konstantego Puzyny, pierwszego kierownika literackiego Teatru Dramatycznego, pokazuje teatr „antywerystyczny, środowiskowy, intelektualny i polityczny”. Oba festiwale dopełniają się zatem, a nie ze sobą konkurują.

W innych miastach istnieją międzynarodowe festiwale teatralne, których budżety przekraczają łączne budżety Spotkań i Warszawy Centralnej. Wrocławski Dialog co dwa lata otrzymuje budżet z miasta ok. 4 mln złotych, krakowska „Boska Komedia” natomiast ok. 2 mln złotych. Być może problemem jest raczej brak w Warszawie właściwej polityki kulturalnej, która wspierałaby rozmaitość oferty artystycznej i kulturalnej oraz zabezpieczałaby budżety pozwalające na realizację projektów na wysokim poziomie.


P.S.
Sprowokowani komentarzem Doroty Wyżyńskiej, jakoby festiwal Warszawa Centralna był „niszowy i nieudany”, pragniemy zaznaczyć, że Warszawę Centralną odwiedziło ponad 3.700 widzów. Cztery spektakle osiągnęły ponad 100-procentową frekwencję: Glissando, Głęboko na pięć sążni mój ojciec leży…, Adam Duch, Klub Polski. Na przedstawienia festiwalowe sprzedaliśmy ponad 350 wejściówek w cenie 35/45 PLN. Na instalacje z pogranicza teatru i sztuk audiowizualnych: Communitas, Azyl Fryderyk wstęp był bezpłatny.

Ponadto nasze działania zostały docenione: już po raz drugi otrzymaliśmy nagrodę magazynu AKTIVIST „Nocny Marek” w kategorii TEATR ROKU. Na tę nagrodę, jak  podaje jury, zasługują tylko  te instytucje, które wchodzą w relację i reakcję z otaczającą przestrzenią, odnoszą się do namacalnej rzeczywistości swojego miasta, problematyzują bieżące palące kwestie. Które odkrywają dla widzów nieoczywiste przestrzenie, nieznane szerokiej publiczności ekipy teatralne i młode talenty. Te wszystkie postulaty spełniliśmy, zdaniem jury, w ramach naszego flagowego projektu, tym razem dedykowanego „migracjom” – tematowi, który (…) będzie w Polsce stopniowo zyskiwał na znaczeniu.

A to już wiesz?  Wenecja dla singli z fotografią - wyprawa fotograficzna

Źródło Teatr Dramatyczny. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy